Från Grekland till Balearerna via Italien

Det har blivit mycket segling sedan vi bloggade senast eftersom det är en bra bit att ta sig från södra Grekland till Balearerna. Men vi har ändå hunnit se en hel del och stanna till på utvalda platser.

Nu måste vi lämna Grekland, flaggan är slut…

I ankarviken vid Koroni träffade vi Rob och Ilja på katamaranen ”Non Duaal”. Rob låg i Messolonghi i vintras precis som vi. Det började brinna på land på eftermiddagen och sotflagor flög över båtarna, men de fick ganska snart branden under kontroll så vi behövde inte flytta oss. Vi gick ut och åt tillsammans med Rob och Ilja på kvällen i Koroni, det blev en trevlig kväll.

Non Duaal framför branden på stranden.

Sedan seglade vi via Pylos och Katakolon på Peloponnesos, Zakyntos, Kefalonia och Lefkas i södra joniska havet vidare till Korfu, Ereikoussa och Othonoi i norra joniska havet innan vi lämnade Grekland och tog sikte mot Italien.

Fina maneter “Lungmanet” vid Katakolon.
I kö till broöppning i Lefkas kanal.

Det blev en snabb och fin segling över till Cabo Rizzoto i Italien. Samtidigt som vi ankrade där ankrade en annan svensk båt ”Illusion”. Det var Ingemar och Eva som vi lärde känna i Almerimar vintern 2019-2020. Det blev ett trevligt återseende.

Massor av “Stekt ägg maneter” – jo de heter faktiskt så- vid Cabo Rizzoto. Men dessa bränns inte.
Vi mötte Illusion på en kryssbog, tog en bild på dom.
och dom tog en bild på oss…

Vi seglade sedan tillsammans från och till i Italien. På västra Sicilien ankrade vi vid Naxos, nedanför den mysiga staden Taormina. Vi tog en buss upp till Taormina tillsammans med Ingemar och Eva. Utforskade staden och åt en god middag innan vi tog bussen tillbaka igen.

Taormina är byn uppe i bergen.
Illusion framför en rykande Etna.
Eva, Ingemar och Mats vid porten till Taormina.
En smal trappa i den branta Taormina.

Sedan seglade vi norrut genom Messinasundet, som är ökänt för sina vindar och strömmar. Vi lyckades nästan tajma in strömmen, medström nästan hela vägen genom sundet. På det smalaste stället kan strömmen vara mer än 5 knop, om det då är motström kommer vi knappt framåt, men är det medström går det fort istället.

I Messinasundet passerade färjor kors och tvärs.

Vulkanöarna norr om Sicilien hade vi bestämt att vi skulle stanna lite vid, för det är så spektakulärt. Först stannade vi två dagar på Vulcano, som har en vulkankrater som ryker och luktar svavel.

Vulcanos rykande krater.

Lipari är en ö vi inte varit på förut så där stannade vi till. Sedan seglade vi långsamt förbi ön Salinas med dess häftiga klippformationer och vidare till ön Filicudi. Där gick vi en brant stig/trappa upp till resterna av en bronsåldersby och en fin utsikt över ön och solnedgången.

Klippor vid Lipari.
Blankt hav vid Salinas dubbeltoppar.
Klippformationer vid Salinas.
Bronsåldersbyn på Filicudi.
Med fin utsikt i solnedgången.
Trappvandring ner till ankarviken igen.

Cefalu på norra Sicilien besökte vi förra gången vi passerade, men där är så fint så det var värt ännu ett besök. Vi gick en hike upp till toppen av berget 260 meter högt, en brant vandring och varmt, 35 grader, men väl värt det med magnifik utsikt från slottsruinen på toppen.

Cefalu i kvällsljus.
Hike upp till toppen av berget 260 meter upp.
Mats njuter av utsikten.
Magnifik utsikt.
Vår utedusch hade börjat läcka, så i Palermo gick vi till en båttillbehörsaffär och köpte ny slang och munstycke.
Sen var det BARA att byta gammalt mot nytt…

Från Palermo fick vi en bra segling två dygn över till Sardinien. Det var ganska svag vind och mycket gennakersegling. En liten fågel liftade med oss flera timmar.

Härlig gennakersegling.
Mats håller utkik.
Denna lilla fågel liftade med oss, någon som vet vad det är för sort?

Framme vid Villasimius på sydöstra Sardinien snorklade vi, massor av fina fiskar, sedan gick vi en promenad runt en saltpond med flamingos.

Vandringsled runt saltponden.
Flamingos.
Stenstrand vid ankringen.

I viken Cala Perdalonga på södra Sardinien drog ett rejält åskväder förbi på natten. Vi satt ute och tittade på alla blixtar, sedan började vågor rulla in i ankarviken där vi låg så det rullade och gungade mycket. Så fort det ljusnade flyttade vi oss till en vik intill där det var lugnt och skönt.

I vår väderapp kan man se åskvädret som passerar, vi är vid den röda nålen.

Sista anhalt på Sardinien blev Carloforte, där vi låg en natt i marina Sifredi. När vi först kom till Italien 2020 åt vi vår första pizza där, och det var också den godaste pizza vi ätit. Så vi tog med oss Ingemar och Eva och åt en mycket god pizza innan vi lämnade Italien och seglade vidare mot Balearerna.

Vi njuter av vår sista pizza i Italien, tillsammans med Ingemar och Eva.

En snabb översegling med ganska mycket vind och stora vågor. Vi hade bara kommit en liten bit när det nappade och vi drog upp en gulfenad tonfisk (men den var bara liten så vi släppte tillbaka den) tjugo minuter senare napp igen, en Guldmakrill!! Yippie, det blev en god middag och en bit i frysen.

Fiskelycka igen. Guldmakrill!
Solnedgång, nästan framme vi Balearerna.

6 thoughts on “Från Grekland till Balearerna via Italien”

1. Jättefina bilder och kul att följa er!
    Om ni kommer till Mallorca och Port de Soller så hör av er, där har vi några bra tips
    Kram
    Kerstin o Tomas

2. Oj det var en lång segling. Kan fågeln kanske vara en Törnsångare hona? Skicka annars bilden till Jonas för säkrare artbestämning…
    Ha det bra!

3. Så långt ni har kommit! Vi är tillbaka i Ioniska havet och det är skönt. Upptagning 3 oktober. Sen far vi hem men vi följer er fortsatta segling. Lycka till. Kram från s/y Pinta./Marianne och Anders.