Guadeloupe

Seglingen från Dominica till Guadeloupe gick alldeles för fort. Det var inte så långt så vi hade jollen på släp. Det var en hel del vind. När vi gjorde 8 knop blev vi tvungna att rulla vi in lite av genuan för att sakta farten, eftersom jollen for fram och tillbaka i linan efter båten. Hade vi vetat att vi skulle få så bra vind hade vi tagit upp jollen på däck.

Sköldpaddsvarning vid vägen.

Guadeloupe är egentligen en liten ögrupp. Den första ön vi besökte var Marie Galante. Vi ankrade i viken vid St. Louis, där man kan klarera in. Inklareringen görs i en liten souvenirbutik. Vi träffade ett finskt par, Marina och Johan på en Garcia 45 Exploration ”Infinity” (som de ska sälja). Vi umgicks med dom en del på Marie Galante och Guadeloupe.

Mangofrukterna börjar mogna på träden (vi snodde ett par i en park).

Nästa vik norrut på Marie Galante, Anse Canot, har en superfin strand, naturskönt, utan bebyggelse (och utan mobiltäckning). Vi ankrade där ett par dagar, gjorde en fin vandring och hade det lugnt och skönt.

Stranden Anse Canot
Skogen vid havet.
Massor av lianer i djungeln.
Mats leker Tarzan.
Eva ville också prova.

Iles des Saintes är en liten ögrupp som också tillhör Guadeloupe. Där ligger man skyddat från alla vindar. Vi ankrade först vid den största ön, Terre-de-Haut. Framför oss på ankringen låg en annan likadan båt som vår, en HR42 Ketch, amerikansk flagg. ”Makaan” seglas av ett tyskt par, Heike och Hans, som bott i USA många år. Vi tittade på och i varandras båtar, kul det är mycket som är likt men en hel del som är annorlunda också. Vi tog några sundowners tillsammans och snackade en hel del.

Det går en hike upp på högsta toppen på ön, 300m. Den måste vi prova. Det var en ganska svår klättring upp på bergets baksida, men magnifik utsikt däruppe, och en betydligt lättare väg ner på bergets framsida.

Gulmarkerad led upp på berget.
Där bredvid stenen är en gul prick, där går leden…
Mats njuter av utsikten.
Ganska mycket ankrade båtar därnere.

Det finns mycket Leguaner på Iles des Saintes, så vi strosade runt och tittade på dessa urdjur.

Leguan.

På en stig fick vi också se en get med en nyfödd killing. Den reste sig på darrande ben när vi gick förbi, navelsträngen hängde fortfarande kvar.

Getmamma med nyfödd killing
Nyfödd.

En morgon vaknade vi av stora vågor som rullade in i viken där vi låg ankrade. Vi flyttade oss till den mindre ön västerut, Terre-de-Bas, där det finns en skyddad vik på sydsidan. Där låg vi perfekt, lugnt och fint.

Den här husägaren tycker om prickigt.

På Guadeloupes västkust stannade vi först till i Anse Bouillante. Där rinner det ut vatten från ett Termiskt kraftverk (varmt vatten från jordens inre omvandlas till el). Vi badade i utloppet, ca 39°C, tillsammans med både locals, turister och våra finska vänner på Infinity.

Varmbad. Skönt men svaveldoftande.

I nästa vik norrut ankrar man innanför ön Pigeon Island, där det är superfin snorkling. I byn kan man också handla i flera bra mataffärer som har en jollebrygga precis intill. Perfekt för oss, vi körde kundvagnen ända ner till jollen som lastades full med mat och dryck.

Den sista platsen vi besökte på Guadeloupe var Deshaies (uttalas Deha). Där checkade vi ut för att lämna landet. Vi fick vänta länge eftersom samma man som fixar utcheckningen har hand om bojarna. Han var ute vid båtarna som låg på boj och tog betalt. Han kom efter drygt en timmes väntan. Sedan gick vi en promenad längs floden, över floden, upp genom skogen till några forsar. Mycket fint.

Eva tar sig över floden.
Termitstack i tre våningar.