Puerto Rico

Puerto Rico tillhör USA men har för länge sedan, före 1898, varit spanskt. Spanska är det språket som används mest, många kan engelska, men långt ifrån alla. Vi var i ett par butiker där vi fick hacka oss fram på den lilla spanska vi kan och teckenspråk. Det är inte alls lika mycket båtar här som i resten av Karibien (där vi varit hittills). Öster om Puerto Ricos huvudö ligger några mindre öar som kallas Spanish Virgin Islands. Vi började med att besöka dessa öar.

Den här roliga larven, ca 25 cm lång, såg vi uppe i ett träd. Undrar vad det ska bli av den???

På Culebra klarerade vi in i landet, det gick smidigt, kostade inget, och vi fick ett Cruising license, giltigt i ett år, för segling i amerikanska vatten. Flamenco Beach är den populäraste badstranden på Culebra. Men det finns många bra ankarvikar, och snorklingen är superfin i klart vatten. Vi såg en liten haj, Nurse shark, när vi snorklade. Det är en snäll haj.

Flamenco Beach.
Den här roliga krabban bodde på stranden.
Vid saltponden bredvid bodde den här Leguanen.
En annan uppe i trädet.

Den lilla ön Culebrita som ligger öster om Culebra har en ankarvik med turkost vatten. Motorbåtar kommer dit och backar upp mot stranden för några timmars bad, men de försvinner på kvällen, då blir det lugnt och fridfullt igen.

Turkost vatten vid Culebrita.
Några ankrade båtar vid den palmklädda stranden.

Ön Vieques har mycket Mangroveträsk, med bra skydd mot vind och vågor. Vi ankrade inne i Mangroven ett par dagar när det passerade mycket åska, regn och vind. Så fort solen gick ner måste myggnäten upp, både över sittbrunnen och luckor in i båten, för här är varmt så det måste stå öppet, annars blir det olidligt varmt i båten.

Åskmolnen tornar upp sig.

På Vieques finns det också en vik som heter Mosquito Bay, där det är bioluminescense i vattnet. Det är den plats i världen med den mest lysande bioluminescensen. Den finns med i Guinnes rekordbok. Det är små Dinoflagellater som gör att det lyser om vattnet här. När de kommer i kontakt med andra organismer eller skakas producerar de ett lysande blåaktigt sken.

Man kan ro in i viken med jollen och titta, inga motorer tillåtna. Detta måste göras på kvällen när det blivit mörkt och helst när månen inte är uppe. Många turistgrupper i kajaker paddlar omkring inne i viken. När man rör i vattnet med handen eller åran lyser det vitt eller blåaktigt. Man ser också fiskar som simmar förbi som ett lysande streck, häftigt. Det ser blåare ut på bilderna, som jag lånar från nätet eftersom det inte gick att ta några bra bilder.

Åra som virvlar vattnet.
En hand i bioluminescensen.
Paddling i blått sken.

Det är mangosäsong, och i Puerto Rico finns det massor av STORA mangoträd. Det växer mer mango än vad folk hinner ta hand om, så vi kände oss tvungna att hjälpa till. Vi plockade mango under träden på trottoarer och stränder. Har haft riktig frossa på mango, mogna och supergoda. Vi gjorde även mangomarmelad, som också blev god.

Eva plockar mango på trottoaren.
Oj, så mycket mango.

På sydsidan av huvudön Puerto Rico besökte vi två ställen, Patillas och Salinas. På båda dessa platser kan man ligga i skydd innanför rev. Ankringen är på grunt vatten, ca 3 meter, vår båts djupgående är 2,1 meter, så det blir inte mycket vatten under kölen.

Det finns Sjökor (Manater) i dessa vikar. Sirendjur eller sjökor är däggdjur som är anpassade för ett liv i vatten och saknar förmåga att vistas på land. De är närmast släkt med elefantdjuren. De väger ca 500 kg och är 3-4 m långa. De lever på grunt vatten, äter sjögräs och simmar mellan båtarna. Det är bara uppe nårgra sekunder ca var 4:e minut. Men vi lyckades få några bilder på dom i alla fall.

Eva fotar sjökor.
Så här ser de ut under vattnet (lånad bild).

Vi ville se mer av Puerto Rico, bland annat finns det en stor regnskog i en nationalpark, El Yunque National Forest. Så vi bokade en hyrbil för en dags sightseeing. Vi fick bilen klockan nio på morgonen. När vi kört norrut på motorvägen i ca 20 minuter stannade motorn plötsligt och vi fick rulla in till kanten. Där blev vi stående, motorn ville inte starta igen. Vi ringde biluthyraren som kom 20 minuter senare med ett släp att forsla hem den trasiga bilen på. Vi fick en annan bil så att vi kunde åka vidare. När vi sa att då vill vi lämna tillbaka bilen lite senare imorgon än klockan nio, så sa han att vi kan ha den hela dagen imorgon också.

Bortforsling av vår hyrbil.
Vår nya hyrbil. Eva är chaufför eftersom Mats körkort gått ut, måste förnyas när vi kommer hem.

Vi besökte alltså El Yunque National Forest en dag. En fin regnskog. Bilderna får tala för sig själva.

La Coca Waterfall.
El Yunque Trail
Regnskog
Bano grande.
Juan Diego Falls, vi badade inte, för mycket turister.

Nästa dag körde vi till staden Ponce, där vi bland annat klarerade ut från Puerto Rico. Sedan åkte vi till Charco Azul, där vi gick en vandringsled som flera gånger korsar en flod, och slutar vid ett litet vattenfall, med en liten badsjö nedanför. Där tog vi ett långt svalkande sötvattendopp, härligt.

Floden Charco Azul.
Mats korsar floden.
This image has an empty alt attribute; its file name is P1080371-768x1024.jpg
Stigen var lite geggig och bortspolad här och var.
Fin regnskog här också.
Framme vid badlagunen, Charco Azul.
Eva simmar. Inga andra turister, ett Paradis helt för oss själva.

Den 7 juni lämnade vi Puerto Rico och seglade till Curacao, som ligger 400 NM söderut. I juni börjar orkansäsongen i Karibien, då är det bäst att hålla sig där orkanerna inte passerar. ABC-öarna (Aruba, Bonnair och Curacao) ligger söder om orkanbältet. Det blev en snabb segling söderut med ganska stora vågor och en halvvind. Seglingen tog 2,5 dygn, vi blev tvungna att minska på segelytan för att inte komma fram mitt i natten. Vi fick en guldmarkrill under seglingen, och ett par andra fiskar, en stor som bet av linan, och ett par Jacks som vi kastade tillbaka (de kan ha Ciguatera här, man kan bli svårt sjuk av det).

Framme i Curacao blev det lokal öl och en stor tryffelhamburgare med extra allt.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.