Mera Kykladerna och finbesök

Vi seglade från Paros till Serifos, där vi först ankrade i Livadi, viken med färjehamnen. Där gick vi en brant vandring upp till Chora, varje ö har en Chora, en liten pittoresk by. Den här ligger högt upp på en bergskam, med magnifik utsikt.

Chora på Serifos.
Fin utsikt över ön och viken där vi ankrat.

Vi seglade vidare till en liten ankarvik på Serifos sydostkust, Malliadiko beach, där vi skulle ligga skyddade för den Meltemi som var på väg. Meltemi är starka, torra, nordliga vindar i Egeiska havet. De kommer oftast i juli och augusti. Det blåste riktigt starka vindar, i byarna >20 m/s, under några dagar. Periodvis var det lite mindre vind, då passade vi på att åka in till land och vandra runt lite och titta på ön. Det har varit gruvdrift på Serifos, mest järnmalm, så vi hittade massor av gamla spännande grottor och gruvgångar att undersöka.

ingångar till grottorna.
Inuti en grotta.
Mats undersöker malmen.
I en smal vik med hårda vindbyar fick vi användning för vårt “nya” ankarsegel.
Åter en fin strand (Malliadiko beach) och ankarvik helt för oss själva.
När det blåser riktigt mycket tycker Dingelina om att ligga uppochner.
Medelhavsstenskvätta.
… och en nyfiken getabock.

Sen fick vi bråttom att segla upp till ön Kythnos, där vi skulle få besök av Sofia (Evas dotter) och Philip. Vi hann uppleva en hel del av Kythnos, och seglade sedan tillbaka till Serifos. Det var kul att träffa Sofia och Philip och umgås lite med dom (även kul att se Sofias växande mage, ett första barnbarn på väg). Det blev mycket bad, snorkling, vandringar, besök i byar, Tavernabesök, bad i varma källor, sällskapsspel och strandgrillning.

Sofia tycker om choklad-crepes.
Philip gör Tranan…
… och Sofia visar upp sina fynd, Sjöborreskal i olika färger.
Vandring på Kythnos.
Bönsyrsa.
Semesterfirare.

De tog färjan tillbaka till Aten från Serifos och vi seglade tillbaka till Parikia på Paros för att hinna dit innan nästa Meltemi och för att få vår andra vaccinationsdos.

På ön Paros tog vi bussen upp till byn Naousa, där vi besökte vingården ”Moraitis Winery” för lite vinprovning. Mycket trevligt och bra viner.

Fiskehamnen i Naousa.
Bläckfiskar på tork.
Mysiga smala gränder.
Vinprovning på Moriatis Winery.

På måndagen fick vi vår andra spruta och på tisdagen kunde vi hämta ut våra vaccinationscertifikat. När det gått två veckor efter andra dosen är kan vi segla mellan länder inom EU igen, fritt utan krav på tester.

Det är inte helt lätt att hänga tvätt och få det att hänga kvar när det blåser mycket.

Det var fortfarande mycket vind så vi fick fina seglingar västerut till Sifnos, Milos och Kythira. Nu är vi på ön Kythira, tillbaka i Peloponnesos, på väg mot de Joniska öarna i västra Grekland.

Christopigi Monastery, klostret som är det mest kända av Sifnos 365 kyrkor (en för varje dag).
Den pitoreska byn Faros på Sifnos.
Vacker trollslända.

Som vanligt när vi har gäster ombord har vi låtit dom skriva ett inlägg.

Sofia och Philip skriver:

Vi har spenderat nästan två veckor på Angelina. Vi började på Kythnos, där vi seglade runt till lite olika vikar. Första ankringen var en vik delad på mitten av en strand, där vi snorklade, badade och grillade.

Sofia, Philip och Mats framför den tvådelade viken, Kolona.
Grillning på stranden.

I nästa vik fanns en väg upp till den gamla byn Chora, som hade fina, smala gränder och vita hus med blå dörrar och fönster. En lång vandring med mycket uppförsbacke.

Chora på Kythnos
Åsnor på gatorna.
Middag på en Taverna, Mats och Eva åt Räktacos.

Nästa gång ankrade vi i närheten av en vik, Agios Stefanos, där det fans två vrak. Det ena vraket var bara en liten fiskebåt, men det andra var mycket större, och med många olika sorters fiskar som simmade runt det.

Snorkling på ett vrak.

Vi tog även en promenad till en strand, som hade ett litet ’spa’ med vatten som var 52 grader varmt precis där vattnet från de vulkaniska källorna rann ut. Som tur var blandades vattnet från källorna med det från havet, så det svalnade av lite när man kom ut en bit. Vattnet i havet var ändå mellan 25 och 27 grader, så vi saknade inte värme i havet.

Byn Loutra med bad i varma källor.
Sofia och Philip badar varmt.

Den sista seglatsen blev lite längre när vi tog oss från Kythnos till Serifos, det gick snabbt, och lutade mycket när vi gjorde mellan 6-7 knop.

Segling är skönt.
… men frisyren bli kul när det blåser.

Från Serifos tog vi sedan färjan till Aten för att förbereda oss på hemfärden. Tänk att vi kunde komma iväg, trots läget i världen. Sofia är väldigt glad att kunna träffa mamma, trots lite mindre smidighet den här gången p.g.a. gravidmagen 😉

One thought on “Mera Kykladerna och finbesök”