Sverige, Gran Canaria och båten på land.

Vi var i Sverige i två och en halv vecka. Inbokade besök hos läkare och tandläkare. Mats var en vecka i Stockholm, bodde hos sin kompis Janne. Hjälpte även våra vänner Mats och Marianne med deras stora båt som skulle in i docka. Mats passade även på att träffa sin syster och några gamla kompisar.

Janne vid Långsjön
Marianne på Xenia på väg in i dockan.

Under tiden var Eva i Perstorp hos barnbarnet Melody. Vi träffade så klart också våra barn och familjer.

Mest roligt var det att umgås med Melody igen. Hon skulle snart fylla två år och fick en gungställning som hon gillade mycket.

Mats läser för Melody.
I Perstorp hittade vi denna roliga skylt

Tillbaka vid båten i Santa Cruz på Teneriffa hade vi fått vår livflotte servad medan vi var i Sverige. Vi fick tillbaka den och seglade sedan en fin nattsegling till Las Palmas på Gran Canaria där vi låg för ankar i två veckor.

Vi hade en hel del båtjobb att göra. Det största projektet var att byta ut genuans skotskenor. Under båtens 33 år har skotskenorna som är av aluminium med skruvar av rostfritt stål korroderat så skenorna var jättedåliga undertill och teaken på däck hade stora gropar. Först måste vi ta loss innertak i båten, sedan ta bort de gamla skenorna, byta ut en del teak (eller vända på brädor), innan vi kunde montera dit våra nya skotskenor.

På vänstra bilden: Undersidan på den gamla skotskenan och groparna i teakdäcket.
På den högra är den nya skotskenan på plats.

Vi köpte en extra solpanel som vi ska kunna koppla in som extra eltillförsel när vi ligger för ankar, så vi drog el för att kunna koppla in den.

Vi har köpt en större inverter för att kunna köra mer utrustning som går på 220 V. Den behövde också installeras.

När vi var i Sverige köpte vi Starlink- utrustning för att ha tillgång till internet via satellit när vi är ute och seglar eller på ankring i länder där vi inte har fri mobildata. Starlink-paketet innehåller en antenn, en router och ett stativ.  Stativet funkar inte att ha på en båt som rör sig, så vi fixade till ett annat fäste, installerade och provkörde. Det funkar perfekt.

Starlink-antennen på plats.

Mellan båtprojekten hann vi med två vandringar i bergen med Svenskgruppen, och två fredagsträffar på en restaurang.

Fin utsikt på vandringen.
Svenska vandringsgruppen.
Den ena vandringen avsklutades i byn Firgas. Där finns en gata med vacka målningar.
Firgas har också en sluttande gata med en “fontän”.

En kväll var det festival i San Telmo som ligger i Las Palmas. Där spelades det 70-tals punkrock, flera band uppträdde. Kul och ganska bra musik.

Vintage-festival i San Telmo.

Från Las Palmas seglade vi söderut på Gran Canaria till Pasito Blanco där vi hade bokat med ett varv för att ta upp båten på land.

Angelina lyfts upp ur vattnet.

Båten lyftes och vi fortsatte med båtjobb i värmen. Polerade och vaxade skrovet, bottenmålade, målade propellern och bogpropellrarna med Prop-speed (en silikonfärg som ska skydda propellern mot påväxt), fixade jollemotorn som krånglat lite, bytte anoder, slipade och lackade hyllorna i sittbrunn med tvåkomponent-lack (fem lager), rengjorde och lackade dieseltankslocket och byggde ett skydd för det, så att vatten under motorn ska rinna runt locket i stället för på det.

Prop-speed på propellern.
Snart klar för sjösättning.
Sjösättning.

Medan vi låg på varvet träffade vi både nya och ”gamla” båtvänner. Igår kväll åt vi en god fisk, Wahoo, som Birgitta och Lasse på båten Aura hade fått av en annan svensk seglare.

Nu är båten sjösatt och vi ligger ute på ankringen utanför marinan i Pasito Blanco. Gör klart det sista som ska göras innan vi seglar vidare.

One thought on “Sverige, Gran Canaria och båten på land.”