Gran Canaria och Teneriffa

Vi tog bussen till Arucas och besökte det berömda romdestilleriet på ön. Det var en guidad visning av både destilleriet och fatlagringen. Besöket avslutades med en provsmakning av deras olika sorters rom. Trevligt och gott.

Romdestilleriet Arehucas
En del av faten var fint dekorerade.
Provsmakning.

Arucas är en fin liten by med små gränder, en botanisk trädgård och en jättestor katedral. Så vi fick en fin utflyktsdag.

“Parroquia de San Juan Bautista de Arucas”

Några fler båtprojekt fick vi gjorda medan vi låg i Las Palmas: Ankarkättingen var väldigt rostig så vi bytte till ny galvad kätting. (Nu testad, funkar jättebra), Pluggning och nåtning av teakdäcket är ett återkommande arbete men just nu är det helt och snyggt, UV-skyddet på genuaseglet lagade vi med hjälp av vår ”Speedy-sticher” (en slags manuell symaskin som klara grova tyger), motorn fick ny olja och filter, mm mm.

En av alla krabbor i marinan.

Vi hann vara med på fler vandringar i bergen med svenskgänget. Man åker buss till någon plats, vandrar en fin ”hike”. Det är ca 10 km vandring med ganska mycket höjdskillnad, ca 700m stigning, massor av blommor och fantastiska utsikter. Vandringen avslutas med en öl på en bar och bussen tillbaka till Las Palmas.

Det blommar fint.
Mats beundrar utsikten.
Tvättinrättning uppe i bergen.
Tvätt i färskt rinnande källvatten.
Tuff vandring.
Men vyerna är värda det.
Lunchpaus högst uppe på toppen.
Mats hittade en åsna.
Byn där vandringen slutade.

En dag hyrde vi bil och körde Gran Canaria runt. Det blev en jättebra utflykt, speciellt vacker är den smala slingriga gamla vägen längs den klippiga nordvästra kusten.

“Vår” lilla Fiat 500.
Caldera Bandama är öns största vulkankrater.
Stora sanddynen vid Mas Palomas.

Den mysiga byn Puerto de Mogan kallas även ”Lilla Venedig”.

Kanal i Puerto de Mogan.
Puerto de Mogan.
Häftiga färger på berget, Los Azulejos De Veneguera (Rainbow Rocks). Resultatet av det explosiva mötet mellan eld och vatten när ön formades.
Mera färgglada berg.

Mirador Balcón är en glasbalkong ut över havet högt upp på en klippa.

Mirador Balcón
Utsikt söderut från Mirador Balcón.
Bra vägvisare.
Fontänen i byn Firgas.

Den 23 mars seglade vi från Las Palmas på Gran Canaria till Santa Cruz på Teneriffa. Först var det stora vågor emot och ingen vind, men när vi rundat nordspetsen på Gran Canaria fick vi en fin segling i bra vind.

Vi tillbringade tre dagar i marinan i Santa Cruz, firade Mats födelsedag, tittade på sta´n.

Eva beundrar en blomstervägg i Santa Cruz.
Den färgsprakande marknaden.

En dag tog vi bussen till Cruz del Carmen och gick en fantastisk vandring, 16 km, i Nationalparken ”Parque Rural de Anaga”. Vandringen startade i ”djungel” och gick högt uppe på bergskammarna, via byn Chinamada (där folk bor i grotthus) ända ut till Punta del Hidalgo vid kusten. Därifrån tog vi bussen tillbaka till Santa Cruz.

Djungel.
Rödhake.
Lustiga växter.
Högt uppe i bergen igen.
Grotthus i Chinamada.
Fin vandringsled.
Kanterna stupar brant ner. Gå inte för nära kanten!
Spektakulärt på bergskammen.
Framme vid havet.
Bara sista branten ner, såå vackert.

Ett båtjobb hade vi kvar att göra, ja vi har väl några till …, men vi gjorde i alla fall ett. En rostfri platta med öglor till att fästa gennaker-shacklet, skulle bultas fast på masttoppen. Det gick bra, nu sitter den på plats i stället för de utslitna u-bultarna som användes förut.

Mats jobbar i masttoppen. (Nu är det inte så att Eva får vila – Mats ska ju winchas upp till toppen av masten).

När vi lämnade marinan för att ankra lite runt Teneriffa seglade vi söderut till Punta Roja. På seglingen dit fick vi följe med massor av lekfulla delfiner. Vi har aldrig sett så många på en gång, säkert minst 100 stycken, och de följde oss länge, kul.

Tjockt i vattnet av delfiner.
Höga hopp.
Punta Roja
När man ankrar kan grillen användas igen, mums.
Baya de la Ballena.
Årets första snorkling. Fina fiskar och en sköldpadda.

När det blev för mycket vind eller snarare vågor för att ankra vid Teneriffas sydkyst, provade vi sydväst-kusten. Vi låg en natt på en dålig, rullig ankring, seglade lite längre norrut till den bergiga kusten norr om Los Gigantes. Mäktigt!

En ankarvik med höga berg runtom.
Playa de Masca i nationalparken “Teno” är den enda strand där man får ankra så här års, men där var tyvärr för stora vågor för en nattankring.

Tyvärr gick det inte bra att ankra där så vi seglade vidare till nästa ö ”La Gomera”.

För alla som är intresserade av blommor kommer det lite att titta på här. Blommor på Gran Canaria och Teneriffa. Jag kan inte namnen på alla men fina är dom.

2 thoughts on “Gran Canaria och Teneriffa”

1. Kul att se alla fina foton, Gran Canaria och Teneriffa tidigt på våren ser ju helt underbart ut!
    Ha det gott
    /Kerstin och Tomas

1. Ser jättehärligt ut. Så fina bilder på naturen och vilken utsikt i bergen! Ha det fortsatt bra på era äventyr/ Anna