Antigua Barbuda

Antigua och Barbuda är ett land men två öar. Antigua är rikligt befolkad och har mycket turism, medan Barbuda är en platt sandö med en befolkning bestående av endast 1500 personer.

Vi kom först till Antigua, där vi klarerade in i Jolly Harbour. Vi låg ankrade där några dagar och seglade sedan till Great Bird Island.

Utsikt över ankringen i Jolly Harbour.
“Blowhole”
Indisk Mungo. Dessa planterades in på Antigua för att bli av med svartråttorna. Det visade sig att eftersom svartråttorna är nattdjur och Mungon jagar på dagen så tog den istället ödlor mm, så det finns gott om mungo på ön,men de blev inte av med råttorna.

Great bird island är en ö som ligger innanför reven på Antiguas nordöstra sida. Ön är ett reservat och man måste betala för att gå iland, om man inte gör det efter att turister och vakter lämnat ön kl 16. Det finns en endemisk orm ”Antigua Racer” på ön, som vi förstås ville se, och massor av Tropikfåglar.

“Antigua Racer” ormen är sandfärgad, kamoflerad, den är ca en meter lång, ödlan i förgrunden på bilden är ganska stor och antagligen ett för stort byte.
Tropikfågel.
Fin himmel på kvällen.

”Sting Ray Antigua” är företag som har ett rev där man kan simma och snorkla med rockor. De tar ut massor av turister varje dag med båtar för att bada med stingrockorna. Vi hittade det revet, tog jollen dit och snorklade runt det inhägnade området (efter att turisterna lämnat för dagen). Vi såg massor av stora stingrockor som låg halvt gömda i sanden på botten och tittade på oss, andra som simmade förbi, det ser nästan ut som om de flyger. Det var en häftig upplevelse.

Stingrocka, gömd i sanden.
Simmande Stingrocka, och några fiskar.
Mats hissades upp i masten för att byta lampa i ankarlanternan (som slutat funka) och passade på att ta några roliga bilder på båten uppifrån.

Barbuda är känd för sina fantastiskt fina sandstränder, med rosa-vit sand och turkost vatten. Vi gick långa strandpromenader när vi låg ankrade vid Cocoa Bay på sydvästra sidan av ön. Många stora sköldpaddor simmar omkring bland båtarna.

Härliga långa folktomma stränder.
Mats promenerar på stranden.
Eva efter ett svalkande bad.
Den lyxiga strandbaren.
Den enklare strandbaren har gungor som barstolar…
…och god öl.
Några palmer på stranden.
En helikopter landar bakom Eva och vår jolle. De rika åker hit till sina “stugor” med privata helikoptrar.

En brun sula satt på vårt peke, vi tyckte det var lite kul. Den satt där hela kvällen. Nästa morgon var det inte lika kul då hela peket och längst fram på båten var vitt av fågelskit. Det gick åt många hinkar vatten för att skölja bort all skit.

Brun sula som gillade att sitta på vårt peke.

Vid Low Bay längre norrut på Barbuda ankrade vi utanför ett hotell som helt förstördes av orkanen Irma 2017, liksom de flesta hus på ön. Men mycket är nu återuppbyggt.

Raserat lyxhotell/resort.
Återuppbyggt hus i byn Codrington, kanske inte det stabilaste bygget inför nästa orkan?

På norra Barbuda finns det en Fregattfågelkoloni (Praktfregattfåglar). Vi tog en utflykt dit tillsammans med våra tysk-amerikanska vänner Hans och Heike (de har en likadan båt som vår, en HR 42 ketch som heter Makaan). Utflykten var med guiden Patrick, på en liten båt, vi cirklade runt i mangroveträsket riktigt nära de stora fåglarna, 100 cm långa och med ett vingspann på upp till 240 cm. Under spelet blåser hanarna upp sin röda strupsäck som en ballong.

Båtutflykt till Fregattfågelkolonin.
En familj med den vita ungen i mitten.
Spelande hane.
Ungfågel.

På den platta torra ön finns det ett märkligt ställe, ett sinkhole (slukhål). Vi tog en taxi till där leden till slukhålet börjar, promenerade dit på en led märkt med röda färgprickar. Klättrade ner i slukhålet som är ca 100 m i diameter och 20 meter djupt. Där nere är det regnskog och på några ställen längs de branta kanterna finns stora stalaktiter och stalagmiter. Vi åt vår medhavda lunch därnere i den sköna skuggan innan vi promenerade tillbaka till byn. Det strövar omkring ”vilda” hästar och åsnor på gatorna i byn och på resten av ön.

Stigen till “sinkhole” observera färgmarkeringen på kaktusen 🙂
Hans och Heike tittar ne r i Slukhålet.
Regnskogen nere i “hålet”
Mats nere i “hålet”.
Stalagmiterna undersöks.
Mats vid lianerna på vägen upp.
“Vilda” hästar på gatorna.
Åsnorna ställde upp sig på rad för fotografering.
Små killingar som också var nyfikna.

En kväll på ankringen vid Barbuda såg vi ett kontigt sken på himlen. Är det måne på väg upp? Nej det visade sig vara Elon Musk som skjuter upp en av sina raketer. Så här såg det ut.

Raketuppskjutning SpaceX.

Vi klarerade ut från Barbuda och gjorde en nattsegling till Anguilla som ni fär läsa mer om i nästa blogginlägg.

2 thoughts on “Antigua Barbuda”

1. Så mycket spännande ni får uppleva! Fin natur, slukhål, träsk, vackra stränder och alla djur. Kul att se för oss landkrabbor här hemma också 😊. Kram från Anna