Curaçao

Inloppet till Spanish Waters är grunt och smalt så vi ville inte komma fram innan det blev ljust. Förseglet rullades in tills det bara återstod en liten flik för att minska farten men vi gjorde ändå 6 knop i den friska vinden. Spanish Waters är en stor och grund lagun som erbjuder ett mycket bra skydd mot vågor och vind. Det är också enda stället på Curaçao där man kan ankra en längre tid.

Ankringsplatsen i Spanish Waters.

För att klarera in behöver man ta sig Willhelmstad. Vi hade tänkt ta bussen dit men hade inga Floriner (den lokala valutan) eller US dollar. Närmaste bankomat låg halvvägs. Vi började gå, det var ju bara 10 km, men det var varmt och soligt. Vi provar tummen sa Eva och andra bilen stannade. Föraren sa att han aldrig sett liftare på Curaçao så han blev nyfiken, stannade och gav oss lift ända fram till tullkontoret. Därefter besökte vi Immigrationskontoret och hamnkontoret.

Det syns på husen att Curaçao varit en Nederländsk koloni .
Fler Nederländska inslag i stadsbilden.
Ett romdestilleri mitt i staden kan man ju inte bara gå förbi…

Vi låg tre veckor i Spanish Water. Tiden gick fort med utflykter, snorkling och hiker i närområdet varvat med båtjobb. Vi träffade Arnis och Jane, på den Kanadensiska båten Traveller IV, som vi lärde känna den vinter vi tillbringade på Sicilien.

Spot för snorkling på vrak med massor av fisk.
Tug Boat Beach strandbar.
Fort Beekenburg
Hike i naturreservatet intill lagunen.
Inte många blommor här men desto fler färgglada fåglar.

Ser ut som om det ligger is på vattnet…
…men det är gamla saltdammar.
Det här räcker länge till frukostäggen!

Midsommar firade vi med Jodi och Magnus på Lulu, först ombord på Angelina med jordgubbar, rompunch och dragspelsmusik därefter middag på en fiskrestaurang. På restaurangen fanns en stor fiskdisk där man valde fisk, storlek och hur den skulle tillagas. Det blev hur gott som helst.

Midsommarfirande med jordgubbar i sittbrunn.
Magnus stod för musikunderhållningen.

Curaçao ligger utanför orkanbältet. Även om försäkringsbolagen har en annan åsikt. Det anses vara en säker plats att var på med båt under orkansäsongen som sträcker sig från 1 juni till sista november.

Vi hade bestämt att åka hem till Sverige 3 månader när det är som varmast på Curaçao och förvara Angelina på land under orkansäsongen. Angelina seglades upp till varvet Curaçao Marine Zone i Willemstad som vi hade fått rekommenderat.

Inloppet till lagunen vid Willhemstad.
I lagunen ligger många kommersiella hamnar och industrier..

När Angelina lyfts hade vi en vecka på oss att göra henne i ordning för 3 månader på land. Matförråden behövde gås igenom för att säkerställa att ingen var kvar som skulle bli dåligt, eller locka till sig kackerlackor/råttor. Varvspersonalen sa vi kunde räkna med 40-45ºC i båten under sommaren. Även om vi är söder om orkanbältet kan det storma lite ibland. Frågan var hur mycket vind ska vi planera för? Alla segel togs ner, allt löst på däck stuvas undan, jollen och solpanelerna surras fast. Utombordaren stuvades undan, nere under däck. Vi fick inte förvara någon bensin ombord så den sålde vi till en tysk seglare med en vacker HR42:a.

När vi låg på varvet började det komma varningar om att en ovanligt tidig och kraftig orkan, Beryl, var på väg mot södra Karibien. Väderprognoserna var inte överens om vilken väg Beryl skulle. Att en skulle drabba Curaçao är inte troligt men å andra sidan hade ingen kategori 5 orkan någonsin bildats så tidigt på året och inte heller så långt söderut.

Vi är vid den blå pilen.
Hur nära kommer Beryl?
Det är mycket vind även långt ifrån orkanens öga.

När Beryl passerade Curaçao var dess centrum ca 200 NM (ca 350 km) norr om oss. Den dagen var det mulet, ingen vind alls, väldigt varmt och fuktigt.

Efter en vecka på varvet flyttades Angelina från varvet till långtidsförvaringen. Det kändes som en trygg plats att lämna henne på när hon säkrades med spännband. Att det sedan går två stora kamphundar (Amstaff) lösa på området nattetid gör det inte sämre.

Angelina på väg till långtidsförvaringen.
Angelina uppställd och säkrad med spännband i både fören och aktern.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.